Flor Garduño’s sensual black-and-white photographs reference Mexican folklore and recall ancient rituals, dreams, and poetic allegories.
Garduño studied at the Academy of San Carlos (UNAM) under Hungarian photographer Kati Horna, whose surrealist style influenced the development of her own aesthetic. She abandoned her studies in 1979 to work as a darkroom assistant for Manuel Álvarez Bravo, then one of the foremost Mexican photographers. Commissioned by the Secretariat of Public Education to produce photographs for school textbooks, she traveled to remote regions of Mexico to document the lives and customs of Indigenous peoples; she would return to this subject matter in her later work.
Garduño was awarded the 1992 Kodak Critics’ Photographic Prize for her photo book Testigos del tiempo (Witnesses of Time) (1992), which captures the traditional ways of life and spiritual practices of Indigenous groups throughout Latin America.
Flor Garduño. La construcción de un instante está conformada por 69 obras de una de las fotógrafas mexicanas más destacadas en la actualidad. Presenta obras que la artista ha desarrollado a lo largo de más de tres décadas, incluyendo paisaje y retrato.
La muestra abarca más de treinta años del trabajo de Flor Garduño, una de las principales exponentes de la fotografía contemporánea en México. Esta exposición reúne 69 fotografías, que reflejan la diversidad de los temas que ha trabajado desde la década de los ochenta hasta fechas recientes. La selección incluye escenas de animales y naturalezas muertas, imágenes del cuerpo y desnudos femeninos, escenas domésticas y rurales, retratos, paisajes y arquitectura. Cada una de las obras muestra la capacidad de Flor Garduño para construir composiciones, así como su maestría en el manejo de la luz natural y el cuidado de la impresión, tanto en cuarto oscuro como en procesos digitales.
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