Shattering the silence and secrecy surrounding the ‘big change,’ Menopause: A Comic Treatment offers an unflinching look at an often stigmatized or taboo topic. For those unsure of the precise nature of the biological process, the National Library of Medicine defines menopause as “the time in a woman's life when her period stops. It usually occurs naturally, most often after age 45. Menopause happens because the woman's ovaries stop producing the hormones estrogen and progesterone.”
This collaborative volume collects twenty-five highly distinct graphic works that vary in length from single-page comics to a sixteen-page illustrated narrative. Showcasing an array of personal experiences, the intimate stories convey multiple aspects of this biological event, from physical to psychological, hormonal to spiritual. While one author-protagonist somewhat anxiously anticipates perimenopause, the majority narrate the process as it unfolds or reflect upon it in hindsight. Most undergo menopause naturally, seemingly as a rite of passage, while others detail early onset, chemical, or surgical menopause. In parallel fashion, these testimonials run the gamut of emotional responses from confusion and frustration to curiosity and fascination. Even as some contributions narrate overcoming shame and ignorance, others insist upon jubilant celebration or assume a defiantly irreverent attitude. A particularly laudable characteristic of the anthology is the diversity of the contributors—across the spectrum of age, ethnicity, profession, sexual and gender identification, even expertise with comics creation itself—that have come together to share their wide-ranging perspectives.
In short, Menopause: A Comic Treatment effectively illustrates how the complexities of menopause are anything but a singular experience
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True to the spirit of the graphic medicine series, Menopause: A Comic Treatment effectively informs the reader by depicting real-world, lived experiences rather than touting medical jargon. Two contributions—not coincidentally those of medical practitioners themselves—directly incorporate the voices of healthcare and academic professionals, only to immediately turn away from specialized terminology and instead offer personalized responses as laypeople. Monica Lalanda’s comic, “When My Biological Clock Stopped Ticking,” opens with her discussing menopause “as a doctor” but the impenetrable language quickly degenerates into “blah blah blah”; her response “as a woman” immediately follows and provides the more relatable perspective maintained in the rest of the cartoon. . (Ver)
Un cómic vallisoletano, entre los mejores del New York Times
El periódico estadounidense elige entre las diez mejores novelas gráficas del año el libro ‘Menopause: A Comic Treatment’, del que la médica e ilustradora vallisoletana Mónica Lalanda es coautora / Colgó el fonendo «harta de la explotación laboral» y lo cambió por viñetas para la divulgación sanitaria
Una noche «de esas en las que no había mucho jaleo» por los pasillos de Urgencias del hospital británico en el que trabajaba, la médica vallisoletana Mónica Lalanda se topó con dificultad para comunicarse con unos pacientes. No por el idioma, que dominaba, sino por el lenguaje. «Apareció una pareja sordomuda adolescente buscando informarse sobre anticonceptivos. Ya que los chavalitos habían tenido la prudencia de acudir en mitad de la noche, tenía que hacer el esfuerzo de informarles. Me senté, iba tirando de papel, de un rollo enorme, y empecé a dibujar y a dibujar...».
Los primeros trazos de aquella noche la llevaron al The New York Times en el presente.
Ese encuentro solo fue el inicio de una fructífera trayectoria en la medicina gráfica. Destaca como ilustradora, hasta el punto de que este prestigioso periódico estadounidense acaba de escoger entre las diez mejores novelas gráficas del año una de las obras de las que es coautora.
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La selección la han realizado los ‘gurús’ del cómic como medio de comunicación, la académica Hillary Chute y el creador y editor Ed Park.
Esta ilustradora resalta que «su peso en el mundillo es aplastante», por lo que el honor resulta mayor. En concreto, el cómic de Mónica distinguido por The New York Times se extiende en seis páginas y le ha servido a la propia autora para quitarse «telarañas mentales sobre el tema». «De eso no se habla, es un tema tabú. Para la mayoría de gente una mujer menopáusica es alguien al final de su vida, una abuelita que teje en una mecedora».(Más)
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